dimecres, 21 de novembre del 2012

EL DRET A L'HABITATGE A LLAGOSTERA (2a PART)


                                            bloc d'habitatges buits a l'Av.Gotarra


Ara que, a tot el país, la demanda social per aturar els desnonaments està en el seu punt més àlgid, és fa més convenient que mai continuar reflexionant sobre com intentem solucionar la necessitat d’habitatge al nostre municipi. Continua el degoteig de famílies que no poden fer front al pagament de la hipoteca i que han de deixar la que ha estat la seva vivenda habitual. Continua augmentant el nombre de famílies que no pot accedir a un habitatge de propietat, i malauradament cada vegada són més les que tenen dificultats a pagar el lloguer.

La diagnosi del pla local de l’habitatge, que des de fa dos anys s’està tramitant, estima que l’any 2010 un 27% de la població del nostre municipi no podia accedir a la compra d’un habitatge de protecció oficial, i que un 14% no podia accedir a cap tipus d’habitatge de protecció oficial, ni tan sols en règim de lloguer.

Què ha fet l’equip de govern, en els darrers cinc anys, per solucionar aquestes mancances? Ha donat compliment al mandat de “solidaritat urbana” fixat per la Llei del dret a l’habitatge? Ha proposat solucions factibles per a tenir resultats a curt i mig termini? Doncs, no.

Després de forçar a l’equip de govern a tramitar un text refós del pla local d’habitatge, per les irregularitats en la seva tramitació, Alternativa per Llagostera, ha aprofitat un nou escrit d'al·legacions per denunciar que, passats cinc anys des de l’aprovació de la llei del dret a l’habitatge de Catalunya (2007), no s’ha fet res per complir amb el mandat de solidaritat urbana i aconseguir que, a finals d’aquest any, Llagostera disposi d’un total de 67 habitatges per destinar-los a polítiques socials.

Aquesta llei obliga que determinats municipis, entre els que es troba Llagostera, disposin a l’any 2027, d’un parc mínim d’habitatges destinats a polítiques socials (integrat per un 15% del habitatges principals), i també obliga a que cada cinc anys (el primer quinquenni es tanca a finals d’aquest any) compleixin aquest mandat. A finals d’aquest any Llagostera hauria de disposar de 67 habitatges (un 25% del dèficit de partida que es calcula en 268 habitatges, és a dir un 5% anual) per destinar-los a polítiques socials, i malauradament això no succeirà.

No diem que sigui fàcil, més en el context econòmic actual, però hi ha mesures que es podrien adoptar i que podrien permetre disposar d’habitatges de forma pràcticament immediata. Només caldria que el pla detectés un fet que és força evident, l’enorme quantitat d’habitatges que estan buits o desocupats. En el seu moment Alternativa va alertar que algunes dades del pla eren poc fiables, quan no errònies, i va proposar que es revisessin. La resposta de l’equip de govern totalment decebedora: no cal revisar res.

De veritat algú es creu que al nucli urbà de Llagostera hi ha 1.010 segones residències? I un total de 1742 a tot el terme municipal? Algú es pot creure que a Llagostera només hi ha 341 habitatges buits?

Amb l’objectiu de demostrar la falsedat d’aquestes dades, Alternativa per Llagostera ha realitzat un treball de camp (centrat a la urbanització de Can Gotarra i en els carrers Carrilet i Tossa) que constata que el Pla local conté dades errònies i per això, una vegada més, demana a l’equip de govern que rectifiqui. Si no es modifiquen aquestes dades, les propostes d’actuació del pla no seran prou encertades. Per exemple: mentre el pla diu que només hi ha 341 habitatges buits, nosaltres constatem que poden arribar al miler. Mentre el pla diu que hi ha 1742 segones residències, nosaltres constatem que aquestes no arriben al miler.

Intentar disposar d’alguns d’aquests habitatges buits o desocupats (molts en mans d’entitats bancàries i promotors) podria solucionar la necessitat més urgent de vivenda a Llagostera, i ens permetria aconseguir el desitjat objectiu de solidaritat urbana.

diumenge, 18 de novembre del 2012

ACTE ELECTORAL D'ICV-EUiA A LLAGOSTERA



El 25 de novembre és el Dia Internacional contra la violència masclista. 
Tot i coincidir amb la jornada de les eleccions al Parlament de Catalunya, Alternativa per Llagostera vol col·laborar en la commemoració d'una data tan assenyalada en el calendari de la lluita feminista presentant una proposta al ple de l'Ajuntament, i aprofitant la campanya per reivindicar encara més els drets i llibertats de les dones. Per això us convidem a l'acte electoral que ICV-EUiA ha organitzat a LLagostera, amb la nostra col·laboració: "Cinè-fòrum La violència masclista no està en crisi".

dimecres, 14 de novembre del 2012

LA ZONA VERDA DEL CARRER MAIENA





Històricament, el nucli urbà de Llagostera ve patint un dèficit de parcs, zones verdes i espais lliures.

En alguns sectors del nostre poble, el boom immobiliari ha solucionat aquesta mancança. Les zones de Ganix i Fonollerons en són bons exemples. Però en altres sectors ha passat tot el contrari, és el cas de la zona compresa entre els carrers Camprodon i Panedes i les rieres Banyaloques.

Aquesta zona, situada al nord del nucli urbà, molt lluny de on es concentra la major part dels espais verds de la població (al sud del nucli urbà), ha vist com en els darrers anys augmentava el nombre d’habitants. Els nous veïns s’han establert principalment en les promocions d’habitatges plurifamiliars que donen als carrers Tramuntana i Rosa dels Vents, a tocar la zona industrial, on aquesta necessitat s’ha fet més evident.

Les dues úniques zones verdes de la zona industrial no varen ser arranjades, pels seus promotors, en el moment d’urbanitzar:

-          l’espai verd del carrer Xaloc en realitat no és tal. Mai s’hauria d’haver comptabilitzat com a zona verda sinó com a zona fluvial.
-          L’espai verd situat entre els carrers Maiena i Gregal, era la pitjor parcel·la de la zona industrial perquè pràcticament només tenia accés pel carrer Gregal i molt probablement per aquest motiu es va destinar a zona verda.

El POUM va intentar esmenar el problema d’accessibilitat de la zona verda del carrer Gregal i va ampliar l’accés des del carrer Maiena, traslladant una parcel·la d’ús industrial. Després, en el mandat municipal (2003-2007), la iniciativa privada i el govern d’Entesa es varen posar d’acord en ampliar aquesta zona verda (fins 6.900 m2), millorar encara més el seu accés des del carrer Maiena, i arranjar-la.

En la sessió plenària de juliol de 2007 el govern de CiU va assumir la iniciativa de la proposta, pel seu interès públic, i va aprovar inicialment la modificació puntual del POUM que l’havia de fer possible.

Després de cinc anys en els quals ni govern local ni promotors han fet res, el nostre grup municipal ha presentat una proposta al ple demanant que continués la tramitació, que s’iniciés un procés participatiu, i que s’arrangés mínimament aquest espai perquè l'any que ve ja fos practicable. CiU va rebutjar la proposta al·legant que perjudicava a un propietari.

divendres, 9 de novembre del 2012

DAVANT LES ELECCIONS DEL 25 N




El proper 25 de novembre hi haurà eleccions al Parlament de Catalunya.  Alternativa per Llagostera vol fer pública la seva ferma oposició davant les politiques de retallades dels govern de CiU i del PP, i aposta per una Catalunya on els ciutadans i ciutadanes puguem decidir en llibertat el nostre futur, en relació al model d’Estat que volem, però també en relació al model econòmic i social que volem.
Les retallades en sanitat i educació suposen un enorme retrocés en drets socials bàsics, i afecten sobretot a les classes socials més desfavorides, en un moment en què la classe treballadora està sent terriblement colpejada pel drama de l’atur i les retallades de sous, que sovint acaben en desnonaments i fam. Les xifres oficials són, en aquests aspectes, demolidores. En clau local, per exemple, a Llagostera hem vist com les retallades de CiU han incrementat notablement el cost de les llars d’infants per a les famílies. 
Des de la dreta es repeteix com un mantra sagrat que aquestes retallades són inevitables. Nosaltres diem rotundament que NO, que són perfectament evitables. Amb polítiques fiscals més justes i progressives, amb la lluita contra el frau fiscal, amb la recuperació de determinats impostos... es podrien aconseguir els diners necessaris per poder-nos-les estalviar. Però per fer això cal voler-ho fer. I ells no volen: apujar els impostos dels més rics no entra en els seus plans.
D’altra banda, la contrareforma laboral imposada per la majoria absoluta del PP, amb el suport de CiU, no ha suposat ni més ocupació, ni més estabilitat del deute, ni més “confiança” dels anomenats mercats, és a dir, de la banca especuladora. Ans al contrari, com ja vam dir quan vam presentar en el ple de febrer de l’Ajuntament una moció contra la reforma laboral promoguda per CCOO i UGT, la contrareforma laboral ens ha portat un increment notable de l’atur (fins a un 22.6% a Catalunya), més EROs, més inestabilitat laboral, pitjors condicions de treball. En definitiva, un empitjorament de les condicions laborals.  
Les dones i homes d’Alternativa per Llagostera pensem que davant d’aquesta situació cal reaccionar amb polítiques d’esquerres, de distribució de la riquesa per aturar les retallades de drets socials bàsics i les privatitzacions dels serveis públics. I caldrà que ho fem des del carrer, però també des de les institucions.
Per a nosaltres la coalició ICV-EUiA és qui representa aquesta opció d’esquerres. Ens congratulem enormement que la candidata número 4 per Girona d’ICV-EUiA sigui l’Olga Avellaneda, qui també va ser la candidata número 4 per Alternativa per Llagostera en les darreres eleccions municipals de 2010. L’Olga ha estat molt vinculada a l’activisme sindical i actualment és afiliada a CCOO.
Per tot això, des d’Alternativa per Llagostera manifestem públicament el nostre suport a la candidatura d’ICV-EUiA, i ens fem nostre el seu lema de campanya: ...I TANT SI PODEM! (vídeo)

dilluns, 8 d’octubre del 2012

SOBRE ELS TREBALLS DE PROSPECCIÓ GEOTÈCNICA A LA ZONA DE LA MURALLA





Alguns veïns ens han preguntat com és que després de les obres de reurbanització del nucli antic i de rehabilitació de la muralla, ara s’estigui fent una prospecció geotècnica.

La veritat és que és sorprenent, i encara ho és més l’explicació oficial que ha donat l’equip de govern per justificar la necessitat d’aquests treballs: “volem confirmar que als anys 50 es varen portar a terme els reforços previstos en un projecte de consolidació”.

Sempre, quan les coses no surten bé, l’equip de govern es treu les puces de sobre i mai és responsable dels seus actes. Tan fàcil que hauria de ser reconèixer els errors i assumir la responsabilitat. En aquesta ocasió no poden culpar els governs de l’Entesa, i intenten buscar un altre cap de turc: els que governaven aquest poble als anys 50.

Des d’Alternativa per Llagostera considerem que, ara, el govern de CiU “està recollint els fruits que va sembrar amb la improvisació en les obres del nucli antic”, i més concretament en les obres que es varen realitzar a la zona del mirador.

El projecte inicial preveia la recuperació de la rampa original d’accés a la plaça del Castell (veure foto) -en substitució de les escales que es varen construir als anys 50- i la consolidació del mirador, a uns metres de la muralla. L’equip de govern no va seguir el projecte inicial i va introduir modificacions, consistents a mantenir les escales i el mirador en el lloc actual, allargant-lo en l’espai que ocupava l’antiga estació transformadora. Malgrat les modificacions, tampoc les van realitzar en la seva integritat i finalment varen suprimir unes escales que, des del carrer St. Pere, donaven accés al mirador. Posteriorment també varen enderrocar dues edificacions, del carrer del Fred, que recolzaven sobre la muralla just a l’altre costat del mirador, i es va rehabilitar aquesta. Tot això ho varen fer sense comprovar l'estabilitat de la muralla.

Aquesta intervenció (mancada del mínim rigor històric) ha provocat un desplaçament de la muralla, perfectament visible, que ara obliga a garantir la seguretat i a comprovar el seu assentament definitiu.

La mesura és oportuna, però no és admissible l’excusa que donen. Tothom entén que aquests treballs –o aquestes comprovacions- s’haurien d’haver realitzat abans de reformar el mirador i rehabilitar la muralla, o en el mateix moment de fer-ho. No es va fer llavors, i ara s'ha de confirmar si cal, o no, realitzar una actuació de reforç.

No ens queda cap dubte que si s’hagués recuperat la rampa d’accés s’hauria alleugerit el pes que actualment suporta la muralla. No cal que recordem que originàriament la funció de la muralla no era la contenció de terres, sinó la defensa de la població. Lamentem que aquesta improvisació hagi anat en detriment del resultat i comporti una despesa addicional que s’afegeix a les ja realitzades en la reparació del mur de la font del mirador, i del paviment dels carrers Sant Pere i Santa Anna.

dissabte, 28 de juliol del 2012

L'ENGANY DELS 120.000 €



Ara fa tres anys, l’Ajuntament de Llagostera i l’empresa Marcel Navarro i fills, S.L. varen signar un conveni en el qual l’Ajuntament es comprometia a tramitar una modificació puntual del POUM per facilitar l’ampliació de les instal·lacions que aquesta empresa té al veïnat de Bruguera per al triatge i la recuperació de residus. L’empresa, per fer participar la comunitat en les plusvàlues generades per l’increment del sostre edificable, es comprometia a pagar 120.000 € perquè es poguessin realitzar actuacions d’interès públic en el poble.

En la seva aprovació inicial, l’equip de govern es va felicitar per haver signat un conveni que “representava una injecció de recursos en un moment difícil” i es vanagloriava que s’havia “negociat molt bé per part de l’alcalde” (en paraules del llavors regidor d’Urbanisme, Sr. Galobardes). El grup municipal d’ICV-EUiA va ser l’única formació que hi va votar en contra i va manifestar els seus dubtes davant un conveni que es plantejava de forma “poc seriosa”, que era “poc concret” i que tenia “poques garanties per a l’Ajuntament”.

Anaven passant els anys i no teníem cap notícia dels 120.000 €. Ple rere ple anàvem preguntant quan cobraríem aquests diners i no vàrem rebre cap resposta satisfactòria per part de l’equip de govern. Fins que ens vàrem veure en l’obligació de presentar una proposta al ple per tal que s’exigís a l’empresa Marcel Navarro i fills, S.L. el pagament acordat. La proposta ha estat rebutjada  i, finalment, l’equip de govern s’ha tret la careta: No procedeix exigir el pagament dels 120.000 €! Ni tan sols ha calgut que l’empresa ho sol·liciti. L’excel·lentíssim Ajuntament de Llagostera ha actuat d’ofici.

Que potser ha canviat la legislació aplicable a aquest cas? Doncs no, en l’essencial és la mateixa. Per justificar-ho s’han escudat en un acord de la Comissió Territorial d’Urbanisme de Girona de juliol del 2010. D’ara fa dos anys! Un acord que varen aceptar sense remugar, sense interposar cap recurs en defensa dels interessos locals, sense fer el més mínim esforç per intentar cobrar aquests diners, per argumentar els motius que sustentaven el conveni signat. Per reblar el clau  ens diuen que el conveni havia quedat igualment sense efecte per aplicació d’una de les seves clàusules. Curiosament només queda sense efecte l’obligació de pagar de l’empresa, no pas la modificació del planejament. Si tan clar estava per què no ho varen dir ara fa dos anys quan es va aprovar definitivament aquesta modificació? Si tan clar ho tenien per què no ho deien quan nosaltres preguntàvem? Potser perquè l’únic que tenien clar era que no exigirien el pagament, i ara que nosaltres hem exigit una resposta…han buscat a corre-cuita els arguments.   

Malauradament el temps ha donat la raó als que dubtàvem de la bondat d’aquell conveni, als que sospitàvem de les veritables intencions de l’equip de govern i als que temíem que aquells diners mai ingressarien a les arques municipals. Finalment  s’han confirmat els pitjors vaticinis. Com volen que no desconfiem permanentment del que fa el govern de CiU!